Het geheugen is geen archief, maar een dwaalspoor. Een ruisend radiostation vol halve zinnen en losse beelden. Je denkt iets zeker te weten—en dan kantelt het. Traumatische herinneringen des te meer.
Als voormalig politieagent ontwikkelde ik PTSS. Mijn geheugen raakte versnipperd; herinneringen kwamen als flarden, onvoorspelbaar en ongrijpbaar. In plaats van te wachten op de volgende herbeleving, besloot ik ze actief te onderzoeken. Eerst om grip op mezelf te krijgen, later om te begrijpen hoe herinneringen veranderen en herschreven worden.
Ik werk vooral analoog, met groot- en middenformaat negatieven. Een negatief lijkt op het geheugen: tastbaar, uniek, maar niet direct zichtbaar. Wat gebeurt er als ik een herinnering opnieuw vastleg of bewerk? Elke herhaling legt een nieuwe laag bloot—in het beeld, of in mezelf.
Soms vraagt een herinnering om een ander materiaal. Dan ets ik, maak een kooldruk of druk af op glas of beton. De fysieke vorm beïnvloedt hoe een beeld zich in het heden manifesteert, zoals herinneringen dat doen. Mijn werk nodigt uit om het geheugen niet als vaststaand te zien, maar als een systeem in beweging. Wat verandert: de herinnering, of wij?
Caroline Koning is a former police officer who developed PTSD during her time as a street cop.
"Suddenly, certain situations—whether a sound or a smell—triggered overwhelming emotions I couldn't place or had buried deep inside. This is a common trait of traumatic memories: vivid, disorganized recollections of specific details. In contrast, normal memories are stored in fragments, but when recalled, they form a chronological sequence with a clear beginning and end. Rather than waiting for the next episode, I decided to actively investigate this crime scene within me like a detective. Initially, this task seemed daunting, but over time, I became fascinated by the ways in which memories can be influenced, rewritten, or even altered.
I mostly work analog on large or medium-format negatives, aiming to capture the fragmented nature of memory as it exists in my mind. I reenact situations, revisit places, create objects, work with found materials that evoke specific details or conduct visual experiments. Through my negatives, I explore further by manipulating or re-photographing them, either analog or digitally. I experiment with alternative printing methods and media, such as carbon printing, etching, and printing on glass or concrete. The more I interact with my images, the more my memories shift—sometimes even rewriting themselves into a new narrative that unfolds in the present."
The viewer is invited to engage with this work as a journey through memory and transformation. Each image serves as a window into the complex layers of the past, in this case offering a glimpse into the struggle of reconciling traumatic experiences with the present. By examining the details, textures, and distortions in these pieces, a deeper reflection on how our memories shape us, how they can change over time, and how we might reclaim control over our own stories is encouraged.








Instagram